مشمولان فراخوان‌های هفت مرحله‌ای مالیات بر ارزش‌افزوده

مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از جدیدترین انواع پایه‌های مالیاتی است که به‌صورت غیرمستقیم بر مصرف کالاها و خدمات اعمال می‌شود. این مالیات، ضمن تأمین اعتباربخشی از بودجه کشور و اختصاص آن در جهت پیشبرد طرح‌های سازنده‌ای چون طرح تحول سلامت، به‌عنوان یک‌پایه مالیاتی منعطف با کمترین میزان آسیب و تبعات اقتصادی شناخته می‌شود، چراکه در هر مرحله‌ای از تولید و توزیع، وصول‌شده و بار مالیاتی را از درآمد به هزینه منتقل می‌کند. در نظام مالیات بر ارزش‌افزوده که اجرای آن به مهرماه ۱۳۸۷ بازمی‌گردد، مؤدیان تکالیفی بر عهده دارند که قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی آن، جزئیات و چندوچون این‌گونه تکالیف را موردبررسی قرار داده‌اند. مطابق ماده ۱۸ قانون مذکور، مؤدیان مکلف‌اند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می‌نماید، نسبت به ارائه اطلاعات درخواستی سازمان مذکور و تکمیل فرم‌های مربوطه اقدام و ثبت‌نام نمایند. بر این اساس، سازمان امور مالیاتی کشور تاکنون نسبت به اعلان فراخوان ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش‌افزوده طی شش مرحله از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ اقدام نموده و اکنون مرحله هفتم این فراخوان را به اجرا گذارده است.

در اولین فراخوان در سال ۱۳۸۷، کلیه واردکنندگان؛ صادرکنندگان؛ فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۸۶ سه میلیارد ریال یا بیشتر بود و نیز کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها در پنج‌ماهه آغازین سال ۱۳۸۷، یک میلیارد و دویست پنجاه میلیون ریال یا بیشتر بود، مشمول ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش‌افزوده شدند.

در مرحله دوم، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی؛ بهره‌برداران معادن؛ ارائه‌دهندگان خدمات حسابرسی، حسابداری و دفترداری و همچنین خدمات مالی؛ حسابداران رسمی شاغل و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران؛ ارائه‌دهندگان خدمات مدیریتی و مشاوره‌ای؛ ارائه‌دهندگان انواع خدمات انفورماتیک رایانه‌ای اعم از سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و طراحی سیستم؛ متل‌ها و هتل‌های سه ستاره و بالاتر؛ بنکداران، عمده‌فروش‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، واسطه‌های مالی، نمایندگان توزیع کالاهای داخلی و وارداتی و صاحبان انبارها؛ نمایندگان موسسه‌های تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی؛ مؤسسات حمل‌ونقل موتوری و باربری دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط، زمینی، دریایی و هوایی باربری؛ مؤسسات مهندسی و مهندسی مشاور و نیز مؤسسات تبلیغاتی و بازاریابی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور فراخوان شدند.

در فراخوان مرحله سوم، سازمان امور مالیاتی کشور، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی را که بر اساس شرایط مراحل اول و دوم ثبت‌نام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش‌افزوده نشده بودند، درصورتی‌که در سال ۱۳۸۷یا ۱۳۸۸مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها سه میلیارد ریال و بالاتر بود، مشمول مرحله سوم ثبت‌نام و اجرای قانون قرار داد.

مشمولین مرحله چهارم نیز شامل: کارگاه‌های صنعتی، فروشندگان طلا و جواهر و فلزات زینتی، فروشندگان آهن‌آلات و سایر فلزات؛ صاحبان تالارهای پذیرائی و رستوران‌ها؛ صاحبان متل و هتل‌های یک و دوستاره و هتل‌آپارتمان‌ها؛ صاحبان نمایشگاه‌های خودرو و بنگاه معاملات املاک؛ تعمیرگاه‌های مجاز خودرو؛ چاپخانه‌داران؛ دفاتر اسناد رسمی؛ مراکز ارتباطات رایانه‌ای؛ دفاتر خدمات ارتباطی؛ دفاتر خدمات دولت الکترونیک و دفاتر خدمات الکترونیک شهر؛ صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی؛ صاحبان سینماها، تماشاخانه‌ها و مکان‌های تفریحی و ورزشی بودند.

در پنجمین فراخوانی که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شد، کلیه اشخاص حقوقی که بر اساس شرایط مراحل اول، دوم، سوم و چهارم ثبت‌نام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش‌افزوده نشده بودند، درصورتی‌که در هر یک از سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ یا ۱۳۸۹ مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها یک میلیارد ریال و بیشتر بود، مشمول مرحله پنجم ثبت‌نام و اجرای قانون قرار می‌گرفتند. همچنین بر اساس فراخوان مزبور، کلیه اشخاص حقوقی که قبل یا بعد از سال ۱۳۹۰ ایجاد، تأسیس و به ثبت رسیده و حائز شرایط مذکور نشده بودند، درصورتی‌که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۹۰ یا سال‌های بعد، به یک میلیارد ریال و بیشتر می‌رسید، از اولین دوره مالیاتی بعد از رسیدن به آستانه مذکور، مشمول مرحله پنجم ثبت‌نام و اجرای قانون بودند.

در مرحله ششم، چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره‌خانه‌های سنتی و اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای و نیز فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا پنجم ثبت‌نام بودند، حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله ششم ثبت‌نام، جزء مؤدیان مشمول مراحل قبلی ثبت‌نام و اجرای قانون محسوب شده و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوطه بشمار می‌آمدند.

بر اساس هفتمین فراخوان سازمان امور مالیاتی کشور، کلیه اشخاص حقوقی فعال با هر حجم از فروش و یا درآمد از کالا و خدمات که به‌موجب فراخوان‌های قبلی تاکنون برای اجرای قانون فراخوان نشده‌اند، طی این مرحله، مشمول ثبت‌نام، آموزش و اجرای قانون خواهند بود. اشخاص حقوقی مشمول این فراخوان، از اول مهرماه سال جاری، مکلف به اجرای تمامی تکالیف مقرر در قانون ازجمله وصول مالیات و عوارض ارزش‌افزوده از خریداران، ارائه اظهارنامه و واریز مالیات و عوارض بر ارزش‌افزوده به حساب‌های تعیین‌شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور شده‌اند.

مؤدیان در صورت نیاز به آموزش مقررات مالیات بر ارزش‌افزوده، می‌توانند از طریق سامانه WWW.EVAT.IR و یا مراجعه حضوری به ادارات کل امور مالیاتی استان و شهرستان ذی‌ربط ثبت‌نام نمایند تا آموزش آنها به‌صورت رایگان صورت گیرد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *