زمان اجرایی شدن تشریفات جدیددر گمرک اعلام شد

شرکت آریا خبره شریف

زمان اجرایی شدن تشریفات جدیددر گمرک اعلام شد

شرکت آریا خبره شریف

نرم افزار حسابداری

 

 

بخشنامه جدید گمرک در کاهش تشریفات صادرات به گمرکات سراسر کشور از اواسط تیرماه اجرایی خواهد شد

بنا بر این بخشنامه، گمرک تسهیلات جدیدی را در جهت تسهیل تشریفات گمرکی و بهبود فضای کسب و کار برای صادرکنندگان در نظر گرفته است که به این ترتیب با حذف و ادغام تشریفات صادراتی، حذف پلمپ در مرز، کاهش تشریفات گمرکی در مسیر سبز و زرد گام مهمی در پیاده سازی مدیریت هوشمند و سیستمی برداشته است.
با اجرایی شدن بخشنامه جدید در گمرکات، مسیراظهارنامه‌های صادراتی درسه بخش کنترل سطح یک (سبز)، کنترل سطح دو (زرد) وکنترل سطح سه (قرمز) درسیستم انتخاب مسیر تعیین می‌شود.
محموله اظهارنامه‌های صادراتی با کنترل سطح یک (سبز) و دو (زرد) و یا اظهارنامه‌های صادراتی متقاضی ارزیابی در محل نیازی به ورود به گمرک مبدا ندارند و مستقیم به مرزهای خروجی هدایت می‌شوند.
همچنین در تسهیلات جدید فرآیند توزین که پیش از این در گمرک مبدا انجام می‌شد و معطلی فراوانی برای کامیون‌ها ایجاد کرده بود، نیز حذف شده است.
آن‌ها می‌توانند پس از بارگیری از انبار بدون معطلی، مستقیما به مرزهای خروجی حرکت کنند.
در این اقدام جدید گمرک ایران دو فرآیند کارشناسی و ارزیابی ادغام شده و بررسی اظهارنامه‌ها در یک مرحله انجام می‌شود.
افزون بر این، بررسی اظهارنامه‌های سطح دو (زرد) حذف شده و بررسی این اسناد درگمرک مقصد انجام می‌شود؛ بنابراین گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه جدید به صادرکنندگان مسیر سطح دو (زرد) این امکان را داده است که بررسی اظهارنامه و مدارک اسنادی تن‌ها در گمرک مبدا انجام شود و در گمرک مقصد دیگر نیازی به بررسی نخواهد بود.
براساس بخشنامه جدید گمرک، برای حامل‌های سطح‌های یک (سبز) و دو (زرد) از این پس نیازی به الصاق پلمپ نیست و این فرآیند از این دو مسیر حذف شده است، آن‌ها می‌توانند بدون پلمپ به سمت مرزهای خروجی بروند. کالای صادراتی در مرز مورد ارزیابی کارشناسان گمرک قرار می‌گیرد و در صورت لزوم پلمپ و از مرز خارج می‌شود، این روند معطلی کالای صادراتی را از مبدا تا مرز به حداقل می‌رساند.
اقدامات اخیر گمرک ایران این امتیاز را به اظهارنامه‌های کنترل سطح یک (سبز) و دو (زرد) داده است که به راحتی و بدون تشریفات دیگری، از انبار یا کارخانه محل تولید محصول در مبدا بدون هیچ گونه کنترل و صرفا با اظهار الکترونیکی به گمرک آن هم در محل دفتر کار عبور کنند. تن‌ها اظهارنامه هایی که در مسیر کنترل سطح سه (قرمز) قرار می‌گیرند تشریفات گمرکی آن‌ها در گمرکات داخلی انجام خواهد شد. در خصوص اظهارنامه‌های «ارزیابی در محل» که در کنترل سطح سه قرار می‌گیرند الصاق پلمب و ثبت شماره آن توسط گمرک مبدأ صادرات انجام می‌شود و صادرکننده بدون مراجعه حضوری و صرفا با درخواست ارزیابی در محل از سامانه جامع گمرکی فرایند تشریفات صادرات را انجام می‌دهد.
گمرک ایران امکان ویرایش اطلاعات های صادراتی در گمرکات مرزی را به صادرکنندگان داده است و در واقع بنا بر این اقدام جدید گمرک، در صورت کشف هرگونه مغایرت در اطلاعات مندرج در اظهارنامه‌های صادراتی، ویرایش اطلاعات اظهارنامه پس از بررسی و تأیید طبق مقررات توسط گمرک مرز خروج، در همان گمرک مرزی قابل انجام است در حالی که در گذشته اظهارنامه‌ها برای بررسی و ویرایش باید به گمرک مبدا صادرات بازگردانده شوند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *