ویژگی‏های شاخص آخرین اصلاحیه قانون مالیات‏های مستقیم

اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم که ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید ،اصلاحات گسترده ای بر قانون مالیات های مستقیم مصوب سوم اسفندماه ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن اعمال کرد.

این اصلاحات هم از لحاظ شکل و هم از نظر محتوا تغییرات گسترده ای را در نظام مالیاتی کشور در پی خواهد داشت.وضع منابع مالیاتی جدید، اعطای معافیت های مالیاتی جدید، حذف برخی معافیت های پیشین، جایگزینی نرخ صفر مالیاتی به جای معافیت، نظارت بیشتر در اعطای معافیت ها، به روز رسانی و یکسان سازی بیشتر نرخ‏های مالیاتی، حذف منبع مالیات تکلیفی موضوع ماده ۱۰۴، به روز رسانی بیشتر ماخذها و مبانی تعیین مالیات، تغییر در تکالیف مودیان مالیاتی و در مواردی وضع تکالیف جدید برای آنان، از تغییرهای قانون مالیات‏های مستقیم است.

شفاف سازی اطلاعات و طرح تحول مالیاتی را می توان محوری ترین بخش این قانون برشمرد،در قانون جدید تلاش شده در یک فرایند منظم وبه صورت پیوسته اطلاعات درآمدی مودیان گردآوری شود.

از اینرومهمترین وظایف وتکالیف صاحبان مشاغل طبق این قانون عبارت است از: نگهداری اسناد ومدارک با رعایت اصول وضوابط تنظیم دفاتر تجاری، تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی مشاغل مربوط به فعالیت های شغلی در یکسال مالیاتی تا آخر خردادماه سال بعد، اعلام کتبی شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی محل ظرف چهار ماه پس از شروع فعالیت، ارسال الکترونیکی صورت معاملات فصلی به سازمان امور مالیاتی،نصب واستفاده از صندوق مکانیزه فروش .

بر اساس ماده ۱۶۹ مکرر به منظور شفافیت فعالیتهای اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالی ، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی،سرمایه ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد می‏شود.با اجرایی شدن این ماده راه فرار مالیاتی بسته می شود و معیارها وسنجه های دقیق تری در اختیار نظام مالیاتی برای تشخیص مالیات مودیان قرار می گیرد.سازمان امور مالیاتی کشور موظف است حداکثر ظرف مدت سه سال از تاریخ ابلاغ این قانون، بانک اطلاعات مربوط به نظام جامع مالیاتی را در سراسر کشور مستقر وفعال نماید.

یکی دیگر از ویژگی های این قانون ساماندهی معافیت ها با اعمال نرخ صفر به درآمد مشمول است.منظور از نرخ صفر روشی است که مودیان برای برخورداری از آن مکلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری به سازمان امور مالیاتی هستند و سازمان نیز پس از بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات، مالیات آنها را بر اساس نرخ صفر محاسبه می‏ کند.اعطای معافیت مالیاتی با این روش تاثیر زیادی بر حفظ شفافیت مالی و اقتصادی جامعه خواهد داشت و در عین حال معافیت های مالیاتی به شیوه هدفمند و اثربخش به فعالان واجد شرایط واقعی اعطا می شود. بر اساس بند ب ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم، مالیات با نرخ صفر برای واحدهای تولیدی و خدماتی و سایر مراکز موضوع این ماده که دارای بیش از پنجاه نفر نیروی شاغل باشند چنانچه در دوره معافیت، هر سال نسبت به سال قبل نیروی کار شاغل خود را حداقل پنجاه درصد افزایش دهند، به ازای هر سال افزایش کارکنان یک سال اضافه می شود.

یکی از عمده‌ترین تغییرات اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم در بخش مالیات بر ارث تغییر زمان محاسبه این مالیات است.در قانون سابق، محاسبه مالیات بر مبنای زمان فوت متوفی بوده است که این مبنا مشکلات بسیاری ایجاد می‌کرد، با توجه به اصلاحیه اخیر قانون تا زمانی که وراث نسبت به انتقال ماترک به خود یا دیگران اقدام نکنند مالیاتی وصول نخواهد شد.

بنابراین اموال و دارایی‌های متوفی با توجه به نوع و ماهیتشان صرفاً در زمان تحویل یا انتقال حسب مقررات ماده ۱۷ قانون مشمول مالیات می‌باشد. همچنین بر خلاف گذشته نیازی نیست که همه دارایی‌های متوفی به صورت یکجا محاسبه و برای پرداخت مالیات آن اقدام شود بلکه ورثه می توانند نسبت به تعیین تکلیف بخشی از اموال و دارایی‏های متوفی تصمیم گرفته و مالیات آن را پرداخت نمایند.

ساده شدن فرایند محاسبات مالیات بر ارث از دیگر ویژگی های اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم است، در قانون پیشین مبنای محاسبه ارزش دارایی ها به ارزش روز فوت بود که ممیز بایستی مبنای محاسبه را برای بیشتر مودیان به دلیل عدم مراجعه به موقع ارزش روز سالهای قبل قرار می داد که امکان ایجاد اخلاف نظر وجود داشت ومحاسبات را پیچیده می کرد.در قانون جدید این معضل دیده شده و ارزش اموال متوفی به قیمت روز معامله مشمول مالیات خواهد شد.

تغییرات واصلاحات قانون مالیات های مستقیم پاسخی است به مطالبات شهروندان برای تعامل موثرتر با نظام مالیاتی کشور، مسئله ای که زمینه ساز افزایش اعتماد متقابل،شفافیت اقتصادی،عدالت اجتماعی وتوسعه همه جانبه کشور است.

منبع:سازمان امور مالیاتی

 

 

نرم، افزار،حسابداری،جامع، زنجان، نرم، افزار، حسابداری، تهران، نرم، افزار، بیمه، نرم افزار، مالیات ،نرم، افزار، رایگان، نرم، افزار، حقوق، و، دستمزد، حسابداری، انبار، نرم، افزار،حسابداری، انبار، نرم،افزار،خرید، نرم، افزار، حسابداری، فروش، نرم، افزار، موجودی، نرم ،افزار، دارایی،های، ثابت، نرم، افزار، حسابداری، نرم، افزار، فروشگاهی، نرم، افزار،اتوماسیون،اداری، رایگان، حقوق، دستمزد، انبار، رایگان،دارایی، ثابت، تهران،
،حقوق و دستمزد، حسابداری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *