نکات مهم مرتبط با حسابداری وجوه نقد

شرکت آریا خبره شریف

نکات مهم مرتبط با حسابداری وجوه نقد

نکات مهم مرتبط با حسابداری وجوه نقد بدین شرح می باشد:

✔️۱️⃣ موارد زیر به عنوان وجه نقد محسوب نمی شوند:

⬅️الف) اقلام معادل وجه نقد (بعنوان سرمایه گذاری کوتاه مدت تلقی میگردند)

⬅️ب ) چک های وعده دارو رسید پرداخت های موقت (مانند رسید مساعده کارکنان )که جزء حسابهای دریافتنی به شمار می آیند…..

⬅️ج) موجودی تمبرهای پستی (بعنوان پیش پرداخت هزینه طبقه بندی میشوند)

⬅️د) سپرده هایی که استفاده از آنها برای مصارف خاصی محدود شده است مانند سپرده باز خرید خدمت کارکنان وسپرده باز خرید اوراق قرضه.

⬅️ه ) وجوه نقد محدود شده مانند وجوه نقد مسدود شده بانکی به دستور مقامات قضائی

⬅️و) مانده های جبرانی که هنگام دریافت تسهیلات از بانک، تا پرداخت کامل اقساط سپرده می گردد.

✔️۲️⃣ مانده های جبرانی که برای گرفتن وام کوتاه مدت سپرده شده ،با توجه به اینکه سر رسید وام کوتاه مدت کمتر از یک سال است ،باید آن را به عنوان وجه نقد طبقه بندی کرد.

✔️۳️⃣ هنگامی که واحد های تجاری برای عملیات دریافت و پرداخت خود از حساب جاری استفاده می کند بانک ها معمولا به طور ماهیانه یا در هر موقعی که واحد تجاری تقاضا کند،گزارشی حاوی کلیه عملیات مربوط به حساب جاری را تهیه و برای واحد تجاری ارسال می دارند.به این اصطلاحا “صورت حساب بانکی” اطلاق میشود.پس از دریافت صورت حساب بانک ،اقلام مندرج در ستون بدهکار حساب بانک در دفاتر واحد تجاری با اقلام مندرج در ستون بستانکار صورت حساب بانک و اقلام مندرج در ستون بستانکار حساب بانک در دفاتر واحد تجاری با اقلام مندرج در ستون بدهکار صورت حساب بانک مطابقت داده می شود.

⭕️ اقلامی که هم در صورت حساب بانک و هم در دفاتر واحد تجاری ثبت شده باشند با علامت تیک مشخص می شوند و دور اقلامی که مورد اختلاف می باشند خط کشیده می شود. به این اقلام ،”اقلام باز” میگویند.

✔️۴️⃣ وجوه بین راهی وجوهی است که در آخرین روزهای ماه به حساب جاری واحد تجاری واریز شده و در دفاترثبت گردیده است ولی بانک آنها را در ابتدای ماه بعد ثبت خواهد کرد.مانند وجوه واریز شده به حساب جاری واحد تجاری توسط یکی از بدهکاران در پایان ماه از طریق یکی از شعب دیگر بانک،که در همان روزدر دفاترواحد تجاری ثبت شده است ولی ممکن است بانک این واریزی را با چند روزتاخیربه حساب منظور نماید. هنگام تهیه صورت مغایرت بانکی، وجوه بین راهی به صورت حساب بانک اضافه می شود.

✔️۵️⃣ پس از تهیه صورت مغایرت بانکی ،لازم است برخی اصلاحات در دفاتر واحد تجاری به عمل آید تا مانده حساب بانک طبق دفاتر با مانده صحیح بانک مطابقت نماید. برای این منظور اسناد اصلاحی که از روی صورت مغایرت بانکی ثبت میگردد تنها اقلامی را شامل می شود که در قسمت تطبیق مانده طبق دفاتربا مانده صحیح گزارش شده اند، یعنی وصولی های بانک ،برداشت های بانک و مغایرت هایی که در نتیجه اشتباهات واحد تجاری به وجود آمده اند. اما اقلامی که در قسمت تطبیق مانده صورت حساب بانک با مانده صحیح گزارش شده اند نیاز به صدور اسناد اصلاحی ندارند،زیرا اینگونه اقلام بر اثرگذشت زمان یا مراجعه به بانک برای رفع اشتباهات به طور خودکار برطرف می شود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *