مصوبات اداری، حقوقی، شغلی و بیمه ای برنامه ششم

مصوبات اداری، حقوقی، شغلی و بیمه ای برنامه ششم

اگر چه این برنامه مسیر پنج ساله را برای دولت روشن می کند، اما حاوی نکاتی برای عموم مردم نیز هست. نکاتی که می تواند تصمیم های مالی خانوار های ایرانی را تحت تاثیر قرار دهد.

برنامه ششم توسعه در مجلس به تصویب رسید. اگر چه این برنامه مسیر پنج ساله را برای دولت روشن می کند، اما حاوی نکاتی برای عموم مردم نیز هست. نکاتی که می تواند تصمیم های مالی خانوار های ایرانی را تحت تاثیر قرار دهد. تصمیم هایی از جنس بیمه، بازنشستگی و وام برای اقشار خاص. تمام این مصوبات زمانی عملیاتی می شود که مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد. شورای نگهبان هم گفته که تا پایان هفته آینده همه مصوبات را بررسی می کند.

شرایط جدید برای بازنشستگی زنان

زنان موضوع یکی از مهم ترین مصوبات دخل و خرجی برنامه ششم توسعه بودند. به این ترتیب، زنانی که حداقل ۲۰ سال سابقه کار دارند، می توانند بازنشسته شوند. این مسئله نه تنها در مورد سازمان ها و شرکت های دولتی و عمومی صادق است، بلکه تامین اجتماعی نیز موظف است این قانون را اجرایی کند. لازم به ذکر است که در قانون قبلی تنها زنانی قابلیت بازنشستگی با ۲۰ سال را داشتند که بیش از ۴۲ سال سن داشتند. به این ترتیب، زنانی که زیر ۲۰ سال دارند نیز می توانند بازنشسته شوند. البته همچنان حقوق براساس ۲۰ روز کار خواهد بود.

خبر های خوش برای استخدامی جوانان

براساس ماده ۸۶ برنامه ششم توسعه، کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی و تعاونی که فارغ التحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی را به صورت کارورزی جذب کنند، به مدت دو سال از پرداخت حق بیمه کارفرما معاف می شوند. پیش بینی می شود این قانون در سال دوم برنامه ششم توسعه یعنی سال ۹۷ عملیاتی شود. لازم به ذکر است که حق بیمه پرداختی کارفرمایان یکی از مشکلات بزرگ آن ها می باشد و می بایست ۲۱ درصد پرداختی را به سازمان تامین اجتماعی بپردازند. لذا با این مصوبه امید است که جوانان بتوانند راحت تر مهارت آموزی کرده و شاغل شوند.

مرخصی زایمان دو هفته ای پدران شاغل

اگر می خواهید پدر شوید، کمی صبر کنید تا از ابتدای سال آینده از مرخصی دو هفته ای استفاده کنید.براساس بند ب ماده ۱۱۸ قانون برنامه ششم، از زمان تصویب این قانون که احتمالا ابتدای سال آینده است، کلیه مردان شاغل در بخش های دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب فرزند می شوند از دو هفته مرخصی اجباری(تشویقی) برخوردار می شوند. پس اگر در فکر بچه هستید، خیالتان راحت باشد که دو هفته ای می توانید به کار های خانه رسیدگی کنید.

دستمزد ۲ سال آخر، مبنای حقوق بازنشستگی

یکی دیگر از مصوبات برنامه ششم به موضوع حقوق بازنشستگان مربوط می شود. به این ترتیب که در ماده ۹۷ آمده است: برقراری مستمری بازنشستگی برای کلیه بیمه شدگان صندوق های بازنشستگی (اعم از کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی دستگاه ها، نهادها و بانک ها) دو سال آخر منتهی به درخواست و برقراری مستمری بازنشستگی می باشد. به این ترتیب، تنها شاخص حقوق بازنشستگی، دستمزدی است که فرد در دو سال آخر دریافت کرده است. ممکن است با خود بگویید که در گذشته نیز به همین ترتیب بوده است اما لازم به ذکر است که در قانون قبلی در صورت افزایش غیر متعارف حقوق در سال آخر، ملاک محاسبه حقوق ۶۰ ماه آخر بیمه پردازی بود.

بیمه زنان خانه دار با ۳ فرزند

اگر مادر خانواده ای هستید و حداقل ۳ فرزند دارید، می توانیداز آخر سال آینده به دریافت بیمه امیدوار باشید. چرا که براساس بند د ماده ۱۱۸ برنامه ششم توسعه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است در راستای سیاست های تحکیم خانواده ظرف شش ماه بررسی و طرح لازم برای ایجاد بیمه اجتماعی زنان خانه دار حداقل دارای ۳ فرزند را فراهم و جهت تصمیم گیری قانونی ارائه نماید. در مصوبات قبلی، حداکثر سن برای پذیرش درخواست ۴۵ سال بود. البته شرایطی برای افراد بالای ۴۵ سال نیز وجود دارد.

سقف ۱۲.۶ میلیون تومانی برای مدیران دولتی

اگر مدیر دولتی هستید و بیش از ۱۲.۶ میلیون تومان دریافت می کنید، برای شما متاسفیم. چرا که براساس یکی از بند های برنامه ششم، حداکثر حقوق دریافتی مدیران ۱۲.۶ میلیون تومان اعلام شده است. در این مصوبه آمده است که مجموع ناخالص دریافتی ماهانه مقامات، مدیران و کارکنان دستگاه های موضوع ماده ۵ و ۳۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، حداکثر ۲ برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری می باشد.
از آنجایی که بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری حداکثر حقوق شش میلیون و ۳۰۰هزار تومان است، با احتساب این ماده در برنامه ششم حداکثر حقوقی که به مدیران تعلق خواهد گرفت ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان خواهد بود.

پرسش و پاسخ های مصوبات اداری، حقوقی، شغلی و بیمه ای برنامه ششم

۱- در آستانه بازنشستگی هستم. با توجه به قانونی که تازه تصویب شده است، حقوق من تغییر می کند؟ محاسبه حقوق بازنشستگی براساس دو عامل سابقه پرداخت حق بیمه و حقوق مبنای کسر حق بیمه به دست می آید. روش محاسبه این طور است که حق بیمه پرداختی دو سال آخر را بر ۲۴ تقسیم می کنند تا حقوق ماهیانه به دست آید. سپس این عدد در سابقه پرداخت حق بیمه ضرب می شود و بر ۳۰ تقسیم می شود. مثلا اگر در دو سال آخر ۱.۵میلیون و ۱.۲ دریافت کرده باشید و ۲۵ سال سابقه بیمه داشته باشید، مبلغ ۱.۱۲۵ میلیون به شما تعلق خواهد گرفت. اما در مصوبه قبلی اگر درآمدشما در سال های آخر به شدت افزایش می یافت، در صورت تشخیص شعبه تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگی بر اساس ۵ سال آخر نیز محاسبه می شد اما در مصوبه جدید این قید برداشته شده است و شما می توانید با پرداخت حق بیمه بیشتر در سال های آخر از مستمری بالاتری در دوران بازنشستگی برخوردار شوید.

۲- چه تفاوتی در بازنشستگی زنان ایجاد شده است؟ چون پیش از این نیز یک خانم می توانست با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شود؟ مجلس در مصوبه ای دستگاه ها و شرکت های دولتی و غیردولتی را موظف کرد با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل با ۲۰ سال سابقه خدمت موافقت کنند. پیش از این زنان بیمه شده با داشتن ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می شدند. حالا سقف سنی برای بازنشستگی زنان برداشته شده است. البته زنان بیمه شده شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار با داشتن ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می توانند با ۲۰ روز حقوق بازنشسته شوند.حسابداری

منبع:خراسان

نرم، افزار،حسابداری،جامع، زنجان، نرم، افزار، حسابداری، تهران، نرم، افزار، بیمه، نرم افزار، مالیات ،نرم، افزار، رایگان، نرم، افزار، حقوق، و، دستمزد، حسابداری، انبار، نرم، افزار،حسابداری، انبار، نرم،افزار،خرید، نرم، افزار، حسابداری، فروش، نرم، افزار، موجودی، نرم ،افزار، دارایی،های، ثابت، نرم، افزار، حسابداری، نرم، افزار، فروشگاهی، نرم، افزار،اتوماسیون،اداری، رایگان، حقوق، دستمزد، انبار، رایگان،دارایی، ثابت، تهران،
،حقوق و دستمزد

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *