متوسط نسبت درآمدهای مالیاتی به GDP به ۶٫۱۵ درصد رسید

متوسط نسبت درآمدهای مالیاتی به GDP به ۶٫۱۵ درصد رسید

مالیات چیست و چند نوع است

مالیات (tax) قسمتی ازدرآمد یا دارایی افراد است که به منظور پرداخت مخارج عمومی و اجرای اهداف و سیاست‌های مالی و در راستای حفظ منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور به موجب قوانین و به ‌وسیله‌ اهرم‌های اداری و اجرایی توسط دولت وصول می‌شود.

برخی از اهداف دریافت مالیات در کشورها عبارت است از:

تأمین قسمتی از هزینه های عمومی دولت

تقسیم عادلانه درآمد و ثروت در جامعه

کنترل نرخ تورم جامعه

کنترل حجم واردات و صادرات

همان طور که در بخش اول عنوان شد تعیین اولویت و اهداف مالیات با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی و برنامه های دولتی مشخص می گردد.

انواع مالیات:

مالیات ها عموما به دو گروه مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم تقسیم می شوند که هر کدام هم دارای انواع گوناگونی به شرح زیر می باشد:

۱-  مالیات های مستقیم: مالیات هایی هستند که به صورت مستقیم از درآمد یا دارایی اشخاص حقیقی یا حقوقی دریافت می شود و شامل انواع زیر می باشد:

الف- مالیات بر درآمد شامل:

-مالیات بر درآمد املاک: این نوع مالیات از درآمد اجاره دریافت می شود.

-مالیات بر درآمد مشاغل:مالیاتی است که از درآمد شخص حقیقی وصول می گردد.

-مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی: مالیاتی است که از جمع درآمد شرکتها و همچنین درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود دریافت می گردد.

-مالیات بر درآمد اتفاقی: مالیاتی است که از درآمد نقدی و یا غیرنقدی که شخص حقیقی یا حقوقی به صورت بلاعوض و یا از طریق معاملات محاباتی و یا به عنوان جایزه یا هر عنوان دیگر از این قبیل تحصیل می نماید دریافت می شود.

ب- مالیات بر دارایی شامل:

-مالیات بر ارث: مالیاتی است که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی بر اموال باقی مانده متوفی طبق قانون تعلق می گیرد.

-مالیات حق تمبر: نوعی مالیات مستقیم است که از طریق الصاق و ابطال تمبر بر اسناد، اوراق و مدارک به منظور رسمیت بخشیدن یا لازم الاجرا نمودن آنها، از مودی گرفته می شود.

۲- مالیات های غیر مستقیم: مالیات‌هائى که پرداخت‌کننده آن مشخص و معین نبوده و تحقق مالیات بستگى به یک قسمت از فعالیت‌هاى اقتصادى و عملیات افراد داشته و قابلیت انتقال آنها بسیار زیاد باشد و شامل موارد زیر است:

الف-  مالیات بر واردات:

مالیات بر حقوق گمرکی

مالیات بر سود بازرگانی

مالیات بر حق ثبت سفارش کالا

مالیات بر واردات اتومبیل

مالیات بر حق ثبت

ب- مالیات بر مصرف و فروش:

مالیات بر فرآورده های نفتی

مالیات بر تولید الکل طبی و بهداشتی

مالیات بر فروش سیگار

مالیات بر اتومبیل

مالیات بر نقل و انتقال اتومبیل

مالیات بر ارزش افزوده

افزایش متوسط سهم مالیات بر کالاها و خدمات در سالهای ۹۲ تا ۹۴ بیانگر اهتمام دولت یازدهم جهت کاهش بار مالیاتی تولید و تعقیب سیاستهای خروج از رکود بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا و بر اساس اعلام دفتر تحقیقات و سیاستهای مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی متوسط نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع عمومی دولت طی سالهای ۹۲ تا ۹۴ به ۳۸ درصد رسید این در حالی است که این میزان در سالهای ۸۴ تا ۹۱ برابر با۲۸ درصد بود.

همچنین متوسط نسبت درآمدهای مالیاتی به اعتبارات هزینه‌ای در سالهای ۹۲ تا ۹۴ به ۴۶ درصد رسید این در حالی است که این میزان در سالهای ۸۴ تا ۹۱ برابر با ۳۹ درصد بوده است.

نرم افزار حسابداری

 

نرم_ افزار_حسابداری_ جامع_ زنجان_ نرم_ افزار_ حسابداری_ تهران_ نرم_ افزار_ بیمه_ نرم افزار_ مالیات _نرم_ افزار_ رایگان_ نرم_ افزار_ حقوق _و_ دستمزد_ حسابداری_ انبار_ نرم_ افزار_ حسابداری_ انبار_ نرم_ افزار_ خرید_ نرم_ افزار_ حسابداری_ فروش_ نرم_ افزار_ موجودی_ نرم _افزار_ دارایی_ های_ ثابت_ نرم_ افزار_ حسابداری_ نرم_ افزار_ فروشگاهی_ نرم_ افزار_ اتوماسیون_ اداری_ رایگان_ حقوق_ دستمزد_ انبار_ رایگان_ دارایی_ ثابت_ تهران_
_حقوق و دستمزد_

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *