اجرای گزارشگری بین المللی در بورس/ الزامات IFRS در شرکت ها

اجرای گزارشگری بین المللی در بورس/ الزامات IFRS در شرکت ها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی وضعیت سودآوری شرکت ها را از مسائل مورد توجه سرمایه گذاران دانست و گفت: نهادهای ناظر بین المللی به دنبال اجرای استانداردهای IFRS هستند.

به گزارش ایبِنا، شاپور محمدی با اشاره به IFRS و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی گفت: امروزه گزارش‌های مالی قابل‌مقایسه در سطح جهان تبدیل به یکی از مطالبات اصلی استفاده‌کنندگان گزارش‌های مالی در بازارهای سرمایه شده و سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های بورس‌ها (IOSCO) نیز به نهادهای بازار سرمایه در به کارگیری استانداردهای بین‌المللی توصیه اکید کرده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار وجود زبان مشترک در گزارش‌های مالی را از الزامات ورود به جامعه جهانی دانست و تصریح کرد: در دنیای امروز اگر سرمایه‌گذار خارجی بخواهد اقدام به سرمایه‌گذاری کند، در ابتدا بررسی وضعیت شرکت‌های مقصد سرمایه‌گذاری و در درجه اول بررسی صورت‌های مالی و وضعیت سودآوری را مدنظر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: به این ترتیب، یکی از الزامات ورود به جامعه جهانی در بحث گزارش‌های مالی، وجود یک زبان مشترک است که در اینجا بحث استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) به عنوان رکن اساسی گزارشگری مالی در پدیده جهانی شدن مطرح می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهارداشت: در شرایط‌ نوین‌ اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاران‌ خارجی‌ به ویژه‌ شرکت‌های‌ فراملیتی‌ برای‌ ارتقای‌ سطح‌ رقابت‌‌پذیری‌ و کسب‌ سود بیشتر، علاقه‌مند به‌ سرمایه‌گذاری‌ در مناطق‌ مستعد هستند. از طرفی رشد و توسعه بازارهای سرمایه نیز بستگی به وجود نقدینگی دارد.

محمدی با بیان اینکه تهیه گزارش‌های مالی قابل‌ مقایسه در سطح جهان نیازمند استفاده از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) است، افزود: نهادهای ناظر بر بازارهای سرمایه به دنبال پیگیری و مساعدت جهت بسترسازی‌‌های لازم برای پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی اند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: امروزه گزارش‌های مالی قابل‌ مقایسه در سطح جهان تبدیل به یکی از مطالبات اصلی استفاده‌کنندگان گزارش‌های مالی در بازارهای سرمایه شده است.

به گفته محمدی، سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های بورس‌ها (IOSCO) نیز به نهادهای بازار سرمایه در به کارگیری استانداردهای بین‌المللی توصیه اکید کرده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، افزایش شفافیت، تقویت پاسخگویی و مشارکت در کارایی اقتصاد را از دیگر مزایای به کارگیری استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) عنوان کرد.

محمدی با اشاره به اینکه سازمان بورس پیگیری‌های لازم را در این خصوص در اولویت‌های کاری خود قرار داده است، افزود: در راستای مصوبه مورخ ۲۱ دی ماه ۹۲ سازمان در خصوص مجاز نمودن تهیه صورت‌های مالی بر مبنای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی در سال ۱۳۹۲ و لازم‌الاجرا شدن آن در سال ۱۳۹۵، طبق مصوبه مورخ ۱۸ آبان ۱۳۹۵ سازمان، کلیه بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و شرکت‌های بیمه ثبت شده نزد سازمان و همچنین کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران با سرمایه ثبت شده ۰۰۰ر۱۰ میلیارد ریال و بیشتر از آن، در سال ۱۳۹۵ ملزم به تهیه صورت‌های مالی خود طبق استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی شده‌اند.

وی گفت: در همین راستا قرار است فردا هفتم اسفند ۹۵ همایش “استانداردهای بین‌‌المللی و گزارشگری مالی و نقش آن در ارتقای شفافیت مالی” با حضور نهادها و سازمان‌های درگیر در پروژه پیاده‌سازی IFRS از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، سازمان حسابرسی و بیمه مرکزی برگزار شود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *